Ηλεκτρονικά Κυκώματα V1.0 για 8bit
- Darth_Cotsos
-
Συντάκτης θέματος
- Platinum Member
-
- Δημοσιεύσεις: 664
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 676
Ήταν μία ιδέα σχετικά παλαιά, με ανάλογη προσπάθεια και από αναγνώστη του Pixel και μάλιστα στο πρώτο τεύχος του Pixel Junior.
Ο λόγος για πρόγραμμα σχεδίασης ηλεκτρονικών κυκλωμάτων στα 8bit μηχανήματα μας.
Είχα από καιρό την ιδέα να φτιάξω ένα για ZX Spectrum σε C ώστε να είναι γρήγορο και σχετικά ποιό επαγγελματικό στην όψη του.
Ο χρόνος περνούσε όμως και σχεδιάζοντας την 3η Έκθεση ρετρό υπολογιστών πέρυσι το καλοκαίρι ο ZX_Jim ρίχνει την ιδέα να φτιαχτεί το πρόγραμμα σε Basic και σε 3-4 υπολογιστές ώστε να παίζει σαν Demo στην έκθεση.
Έτσι ξεκινήσαμε και τελικά λόγο χρόνου το πρόγραμμα να βγαίνει σε 3 από τους γνωστούς 8 bit υπολογιστές.
Η λειτουργία των εφαρμογών δεν θα γινόταν με δεκάδες plot και draw όπως στο pixel junior αλλά με την δημιουργία UDG για την άμεση εκτύπωση ενός συμβόλου στην οθόνη όταν θα το ζητούσε ο χρήστης.
Ο ZX_Jim έφτιαξε το πρόγραμμα για ZX81 και Commodore 64 ενώ εγώ έκανα το ίδιο για τον ΖΧ Spectrum.
Ας δούμε όμως την εφαρμογή σχεδίασης ηλεκτρονικών κυκλωμάτων σε καθ' ένα μηχάνημα ξεχωριστά.
Ξεκινάμε λοιπόν από τον ΖΧ81.Εδώ θα χρειαστεί να έχουμε κάνει την πατέντα για high resolotion graphics σε κάποιο memory card του ZX81 ώστε να έχουμε την δυνατότητα να φτιάξουμε UDG.
Στον emulator απλά επιλέγουμε την ανάλογη επιλογή ώστε να έχουμε HGR κάρτα στον ZX81.
Μέσα στο zip αρχείο υπάρχουν τρία αρχεία .p
Πρώτα φορτώνουμε τον HGR driver, δηλαδή το αρχείο hgr-16K.p
Μόλις φορτωθεί δίνουμε NEW και κάνουμε LOAD το αρχείο elecp1.p
Αυτό θα βγάλει μήνυμα μόλις φορτώσει για να κάνουμε Load το δεύτερο κομμάτι, δηλαδή το αρχείο elecp2.p
Με αυτό ολοκληρώνετε η φόρτωση της εφαρμογής και μπαίνουμε στο κυρίως μενού.
Από εδώ μπορούμε να περάσουμε στη σχεδίαση (Draw) δίνοντας D, να σώσουμε ή να φορτώσουμε ένα αρχείο σχεδίου, να εκτυπώσουμε το τρέχον σχέδιο ή να
ξεκινήσουμε ένα νέο σχέδιο!!!
Πατώντας λοιπόν το D μπαίνουμε στο κυρίως πρόγραμμα όπου μπορούμε να σχεδιάσουμε τα κυκλώματα μας!!!
Το πρόγραμμα στο zip αρχείο έρχεται μαζί με ένα σχεδιάγραμμα για AV στον ΖΧ Spectrum +3.
Έτσι όταν δώσουμε D θα εμφανιστεί το σχεδιάγραμμα που ανάφερα ποιο πάνω.
Στο κάτω μέρος της οθόνης βλέπουμε την τρέχουσα βιβλιοθήκη και τα πλήκτρα που αντιστοιχούν στα σύμβολά.
Πατώντας το δύο ή το τρία αλλάξουμε τη τρέχουσα βιβλιοθήκη. Η αρχική επανέρχεται πατώντας το ένα.
Ο κέρσορας αποτελείτε από τέσσερις τελείες και κινείτε με τα cursor keys.
Όταν βάλουμε τον κέρσορα στο σημείο της οθόνης που θέλουμε πατάμε το πλήκτρο που αντιστοιχεί στο σύμβολό που θέλουμε και αυτό εκτυπώνετε στην οθόνη μας.
Με το Μ γυρίζουμε στο κεντρικό μενού.
Περνάμε τώρα στην αντίστοιχη εφαρμογή για τον Commodore 64.
Μέσα στο zip αρχείο θα βρείτε το αρχείο ELEC.D64 που μπορείτε να το φορτώσετε απευθείας στον emulator ή να το περάσετε σε μία δισκέτα και να το τρέξετε κατευθείαν στον C=64.
Εδώ μόλις φορτώσει η εφαρμογή θα κάνει αρχικοποίηση στα UDG και γι'αυτό θα αργήσει λίγο. με τον emulator βάλτε το στο warp mode για να περάσει γρήγορα αυτή η φάση.
Μόλις βγει το μήνυμα press any key πατάμε και βρισκόμαστε στο κεντρικό μενού.
Από εδώ όπως και στον ZX81 μπορούμε να μπούμε στο κεντρικό πρόγραμμα και να αρχίσουμε τη σχεδίαση, να φορτώσουμε ή να σώσουμε ένα αρχείο ή να ξεκινήσουμε ένα νέο σχέδιο.
Στην οθόνη σχεδίασης όπως και στον ZX81 στο κάτω μέρος της οθόνης έχουμε την τρέχουσα βιβλιοθήκη και τις αντιστοιχίες.
Οι βιβλιοθήκες αλλάζουν με τα f3,f5 και f7 ενώ με το f1 επιστρέφουμε στο κεντρικό μενού.
Μέσα στο .D64 αρχείο υπάρχουν δύο σχέδια για παράδειγμα. Το S1 και το S2. Μπορείτε να τα φορτώσετε και να πειραματιστείτε όσο θέλετε!!!
Και τέλος περνάμε στον τρίτο 8bit υπολογιστή για τον οποίο φτιάχθηκε η εφαρμογή ηλεκτρονικών κυκλωμάτων.
Ο λόγος βέβαια για τον ZX Spectrum.
Εδώ προσπαθήσαμε να εκμεταλλευτούμε την σαφώς καλύτερη basic του Spectrum και την ευκολία δημιουργίας UDG!!!
Στο Zip αρχείο θα βρείτε το electronics.tap αρχείο. Μόλις φορτώσει η εφαρμογή, μας ζητάει να δώσουμε το όνομα του project (σχεδιου) καθώς και το όνομα του αρχείου με το οποίο θα το σώσουμε.
Ακόμα και εάν θέλουμε να φορτώσουμε ένα ήδη υπάρχον σχέδιο, πάλι δίνουμε το όνομα του σχεδίου και το όνομα του αρχείου με το οποίο είναι σωσμένο.
Αμέσως μετά περνάμε στην κεντρική οθόνη.
Ο κέρσορας είναι στην πάνω δεξιά γωνία με την μορφή βέλους. Τα εικονίδια στο αριστερό μέρος της οθόνη έχουν το ρόλο του κεντρικού μενού.
Στο κάτω μέρος της οθόνης βρίσκονται τα εικονίδια της τρέχουσας βιβλιοθήκης.
Τα εικονίδια στα αριστερά σημαίνουν κατά σειρά:
Αποεπιλογή όλων, reset του κερσορα
Σώσιμο αρχείου.
Φόρτωση αρχείου.
Διαγραφή χαρακτήρων.
Σχεδιασμός γραμμών.
Εκτύπωση σχεδίου.
Εισαγωγή κειμένου.
Νέο σχέδιο.
Για να επιλέξουμε κάτι από το μενού ή την βιβλιοθήκη πρέπει να πάμε τον κέρσορα ακριβώς πάνω στην επιλογή και να πατήσουμε έντερ.
Η αλλαγή σε άλλη βιβλιοθήκη γίνετε με το πάτημα του Ν (κεφαλαίο)
Επίσης όταν επιλέξουμε την σχεδίαση των γραμμών ο κέρσορας μετατρέπετε σε κουκκίδα. Για να ξεκινήσουμε τη σχεδίαση γραμμής πατάμε το D (κεφαλαίο). Το ίδιο και όταν θέλουμε να σταματήσουμε την σχεδίαση. Από την κατάσταση σχεδίασης γραμμών βγαίνουμε πατώντας L (κεφαλαίο). Ο κέρσορας θα επιστρέψει πάλι στο σχήμα βελάκι.
Κάθε φορά που τοποθετούμε ένα εξάρτημα στο σχέδιο ο υπολογιστής μας ρωτάει γι αυτό ώστε να το καταχωρίσει.
Έτσι αν πχ βάλουμε μια αντίσταση δίνουμε τα χαρακτηριστικά της. πχ R1 100Ωμ
Τα στοιχεία φυλάσσονται σε ένα πίνακα και τυπώνονται κάθε φορά που τυπώνουμε το σχέδιο!!!
Don't underestimate the power of the 8bit side!
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- chdlee
-
- Team RC
-
- Δημοσιεύσεις: 1473
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 1915

Είχα την ευκαιρία να δω την έκδοση του προγράμματος για ΖΧ Spectrum στην έκθεση τον περασμένο Νοέμβριο!
Οι φωτογραφίες που δείχνουν το πρόγραμμα να τρέχει είναι οι Νο 50, 52 και 465!

80s resurrection
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- chriskgnr
-
- Retro Elite
-
- Well, i got one chance left in a nine live cat.
- Δημοσιεύσεις: 2358
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 1472

21st century breakdown...
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Χωρις να ειμαι λατρης των ηλεκτρονικων,αντιλαμβανομαι ομως την εξαιρετικη προσπαθεια σας να το ολοκληρωσετε το πακετακι προγραμματιστηκα!
Χιλια μπραβο!
I think I've shot 2 ducks in my entire gaming life! That was when playing "Kane" on my Amstrad CPC 464!
www.retroshowcase.com
www.dialtech.gr
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- Fotis_KFOR
-
- Site Owner / Admin
-
- PC / Sinclair ZX Spectrum+3

Εκπληκτική δουλειά, αυτό που λέει ο Χρήστος παραπάνω ότι αν τα βγάζατε στην εποχή τους θα μπορουσαν να ηταν εμπορικα το πιστεύω 100%, πολύ όμορφα σχεδιασμένα και προσεγμένα από όσο βλέπω από τα screenshots αλλά και από την περιγραφή.
Αν το είχατε βγάλει τότε, είμαι σίγουρος ότι θα υπήρχε στο μενού " Εταιρείες software " και η δικιά σας εταιρεία !!!

My Collection / Projects / Various :
Computers , Consoles-Pongs , Various , Not-working , Handhelds-Tabletops , Intel p4004 (First CPU) , Old Hardware Parts , Magazines ,
Retro Computer Project , M.A.M.E. Cabinets , My Retro Computers & Consoles Room

UP THE IRONS!!! - My Iron Maiden Collection

My Wish List : www.retrocomputers.gr/collection/my-wish-list ;)
KEEP RETRO

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- zx_jim
-
- Platinum Member
-
- R Tape loading error, 0:1

Οσο για προγραμματιζόμενα σχήματα που ρωτά ο Χρήστος, μπορεί να γίνει (με προσθήκη δεν είναι έτοιμο) στον 64άρη, στον ΖΧ81 μόνο με "παραγγελία" ν' αντικατασταθούν κάποια λόγω μνήμης! (μένουν μόνο 7.34Κ μνήμης για το πρόγραμμα, τα υπόλοιπα τα "τρώει" το γραφικό περιβάλλον...)
Για τον ΖΧ ο Κώστας θα μας πει, αλλα ο Κώστας όλα τα καταφέρνει!

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- geo1977
-
- Elite Member
-
- Δημοσιεύσεις: 313
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 129

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- spyros.s
-
- Platinum Member
-
- Δημοσιεύσεις: 580
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 402

Υ.Γ. Κρίμα που δεν μπόρεσα να έρθω σήμερα...

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- glaros
-
- Team RC
-
- Play it Loud
- Δημοσιεύσεις: 3466
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 3781

Ευχαριστούμε για την προσφορά.

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- vovolas
-
- Retro Elite
-
- tha vapsoume?
- Δημοσιεύσεις: 2262
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 1131



"Knowing is not enough we must apply
Willing is not enough we must do."
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- Darth_Cotsos
-
Συντάκτης θέματος
- Platinum Member
-
- Δημοσιεύσεις: 664
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 676

Τώρα για την ερώτηση του Χρήστου, σε ότι αφορά τον Spectrum.
Τα εξαρτήματα δεν είναι ομαδοποιημένα με κάποιο τρόπο, αλλά η αλλαγή από τον χρήστη είναι σχετικά εύκολη.
Τα DATA στο τέλος του προγράμματος αφορούν τα UDG που σχηματιζουν τα εικονίδια του μενού και των εξαρτημάτων!!!
Στο spectrum μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα γράμματα από το Α έως το U για UDG.
Από το Α έως το Η είναι τα εικονίδια του κεντρικού μενού.
Έτσι για τις βιβλιοθήκες αλλάζουμε τα UDG απο το Ι έως το U.
Κάθε φορά που πατάμε το Ν στους χαρακτήρες I έως U αποθηκεύονται νέα UDG.
Έτσι ο χρήστης μπορεί ή να αλλάξει τους ήδη υπάρχοντες με δικά του ή ακόμα και να προσθέσει τους δικούς του στο τέλος του προγράμματος αλλάζοντας όμως και τον κώδικα ώστε να επανέρχεται στη πρώτη βιβλιοθήκη μετά από 3 ή 4 εντολές Ν και φυσικά κάθε φορά να γίνονται τα κατάλληλα RESTORE για την READ.
Βέβαια θα μπορούσαμε να βάλουμε άλλο ένα πίνακα στον οποίο θα μπορούσε ο χρήστης κάθε φορά να φορτώνει μια customize βιβλιοθήκη ή σε 128K να χρησιμοποιήσουμε το RAMDRIVE και να εναλλάσσουμε περισσότερες βιβλιοθήκες!!!
Φυσικά για αυτά απαιτείται γνώση της Sinclair Basic, αλλά για όποιον θέλει να δοκιμάσει παρακάτω θα βρει τον κώδικά ώστε να μπορέσει να δουλέψει στο PC με τον Basin.
To BASin μπορείτε να το βρείτε στο WOS και η τρέχουσα έκδοση είναι η 16r3.
www.worldofspectrum.org/sinclairbasic/
Don't underestimate the power of the 8bit side!
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- chriskgnr
-
- Retro Elite
-
- Well, i got one chance left in a nine live cat.
- Δημοσιεύσεις: 2358
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 1472


21st century breakdown...
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- zx_jim
-
- Platinum Member
-
- R Tape loading error, 0:1

Εγώ είχα κατά νου το ίδιο το πρόγραμμα να παράγει τους νέους χαρακτήρες!
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- Maddog
-
- Premium Member
-
- Δημοσιεύσεις: 280
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 139

Κάντε του και μια μικρή διόρθωση στο συντακτικό λάθος που βλέπω στο screenshot.
Αντί για "If program stop, type "goto 10" to keeping data" πρέπει να λέει "If program stops, type "goto 10" to keep data".
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.