Πέμπτη, 25 Οκτωβρίου 2012 01:27

Demoscene

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(178 ψήφοι)

Η demoscene είναι μια μορφή τέχνης υπολογιστών η οποία ειδικεύεται στην παραγωγή demos (επιδείξεων), τα οποία είναι προγράμματα που αποτελούνται από γραφικά που σχεδιάζονται σε πραγματικό χρόνο στην οθόνη και με τη συνοδεία μουσικής, συνδυασμένα και συγχρονισμένα αρμονικά μεταξύ τους με σκοπό να επιδείξουν τόσο τις δυνατότητες του υπολογιστή στον οποίο τρέχουν, όσο και τις ικανότητες των ανθρώπων που το έφτιαξαν.

Η demoscene πρωτοεμφανίστηκε την εποχή που κυριαρχούσαν τα μηχανήματα των 8bit όπως ο Amstrad CPC, o ZX Spectrum, ο Commodore 64 κτλ, και έγινε δημοφιλής κατά την άνοδο των 16bit και 32bit οικιακών υπολογιστών (η Amiga και το Atari ST).

Στα πρώιμα χρόνια, τα demos είχαν ισχυρή σύνδεση με το σπάσιμο λογισμικού και την πειρατεία. Όταν ένα σπασμένο πρόγραμμα ξεκίναγε, ο cracker ή η ομάδα του έπαιρναν τα εύσημα με μια γραφική εισαγωγή η οποία καλείται "crack intro" και έδειχνε ένα μικρό demo με γραφικά και με το λογότυπό τους και με μουσική. Μάλιστα υπήρχε και ανταγωνισμός στις ομάδες που έσπαγαν το λογισμικό προσπαθώντας να σπάνε και να διανείμουν τα παιχνίδια γρηγορότερα από άλλους ώστε να διαφημίσουν και το ίδιο τους το group και πολλές φορές υποβιβάζοντας τα ανταγωνιστικά groups.



Έτσι λοιπόν δημιουργήθηκε ένας ανταγωνισμός στο ποιο group θα έχει την καλύτερη εισαγωγή στις διανομές του. Επόμενο ήταν λοιπόν, τα groups αυτά να επιστρατεύσουν ταλαντούχα άτομα σε προγραμματισμό, γραφικά και μουσική ώστε να φτιάχνουν ακόμα καλύτερες εισαγωγές στον μικρότερο δυνατό χώρο (που δεν ξεπέρναγε τα 4kb!!!). Έτσι λοιπόν πέραν της σκηνής του "cracking" των παιχνιδιών, γεννήθηκε και η σκηνή των εισαγωγών, τα λεγόμενα "Intros" τα οποία είναι η πρώιμη μορφή των σημερινών Demos.

Με τον καιρό, τα άτομα που έφτιαχναν Intros, έβλεπαν ότι ήταν πολύ πιο γοητευτική η ενασχόληση με τη δημιουργία όμορφων και εντυπωσιακών γραφικών και Intros και έτσι σιγά σιγά τα άτομα αυτά αποσχίστηκαν από την πειρατεία και ασχολήθηκαν αποκλειστικά με αυτό.

Έτσι άρχισαν να δημιουργούνται groups στην Ευρώπη όπου κάνανε μόνο αυτό και δείχνανε τη δουλειά τους σε άλλα groups χωρίς να αποσκοπούν σε κάποιο οικονομικό όφελος, λαμβάνοντας μόνο την επιβεβαίωση από άλλα άτομα της σκηνής όταν κάνανε κάτι που ήταν φαινομενικά αδύνατο να μπορεί να γίνει στους περιορισμένης δύναμης τότε υπολογιστές. Τα groups αυτά στην πλειοψηφία τους αποτελούνταν από έναν ή περισσότερους προγραμματιστές, μουσικούς και γραφίστες.

Οι παραγωγές πλέον δεν αποτελούσαν εισαγωγές για κάτι άλλο (παιχνίδι), έτσι χάσανε τον χαρακτηρισμό Intros και πλέον μετονομαστήκανε σε Demos.

Οι εντυπωσιακές τεχνικές, τα εφέ, τα γραφικά, το design και η εμπνευσμένη μουσική, μετέτρεψαν τα Demos σε μικρές μορφές ψηφιακής τέχνης.

Τότε άρχισαν να γίνονται και διαγωνισμοί μεταξύ των groups στα λεγόμενα "parties". Όλο και περισσότερα groups πηγαίνανε στα parties (τα οποία κατά γενικό κανόνα διαρκούσαν 3 μέρες). Αρχικά σε υπόγεια, σπίτια και μικρούς νοικιασμένους χώρους. Αλλα η συμμετοχή μεγαλώνανε και από την τότε εποχή των υπογείων και των parties των 10-20 ατόμων, έχουν φτάσει σήμερα να διεξάγονται σε στάδια, με πολλούς και μεγάλους σπόνσορες, και να φιλοξενούν πάνω από 5000 άτομα.

 

demoscene1

 

Σχεδόν κάθε Ευρωπαϊκή χώρα υιοθέτησε το θεσμό του Demo Party και δημιούργησε το δικό της σε ετήσια βάση. Κάποια από αυτά τα parties όπως το "Assembly" της Φινλανδίας, απέκτησε τόσο μεγάλο κύρος που κάθε χρόνο θεωρείται η Μέκκα των απανταχού Demosceners, όπου η προβολή ενός Demo σε αυτό και μία καλή θέση στο διαγωνισμό αποτελεί διεθνή αναγνώριση για το group που το έφτιαξε, καθώς επίσης και επιβράβευση με δώρα ή χρηματικά έπαθλα προερχόμενα κατά κανόνα από τους σπόνσορες του Party.

Η demoscene συνεχίζει ακόμα και σήμερα με τα καινούργια μηχανήματα παράγοντας demos που φέρνουν τους υπολογιστές στα όριά τους.

Η μαγεία των demos είναι πως με ελάχιστα Kilobytes κώδικα και ελάχιστα Kilobytes στο τελικό μέγεθος του αρχείου (από 4Κb έως συνήθως τα 64Kb), ακόμα και σε πολύ παλιότερα μηχανήματα, δημιουργούν κάτι το ανεπανάληπτο και μαγικό μιας και όποιος τα βλέπει νομίζει πως θα χρειάστηκαν πολλά Megabytes για να δημιουργηθεί αυτό το αποτέλεσμα, δίνοντας έτσι το παράδειγμα σε μεγάλες εταιρείες του χώρου που γεμίζουν τους σκληρους μας δίσκους με αμέτρητα Gigabytes για ένα παιχνίδι πως με προσεγμένο και ποιοτικότερο προγραμματισμό δεν χρειάζεται τόσο μεγάλο μέγεθος κώδικα και δεδομένων.

 

Παρακάτω θαυμάστε 2 demos που φτιάχτηκαν τουλάχιστον 10 χρόνια πριν και είναι μόλις 64 Kilobytes !!! :

 

 

 

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε και εδώ :

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Demoscene

http://www.retrocomputers.gr/index.php/forum/37-pcs-ibm-compatibles/1996-demos-demoscene

Διαβάστηκε 6846 φορές

5 σχόλια

  • Σύνδεσμος σχολίου FarCry Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2012 02:16 δημοσιεύθηκε από FarCry

    το squish! ρε με πηγες χρονια πισω οταν ημουν φοιτητης!

  • Σύνδεσμος σχολίου FarCry Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2012 02:17 δημοσιεύθηκε από FarCry

    φωτη πρεπει να κανεις αναφορα και στα ελληνικα demo groups. ειχαν γινει και demo parties εν ελλαδι. γνωριζα ορισμενα παιδια που ασχολουνταν με τετοια απο κοντα

  • Σύνδεσμος σχολίου Fotis_KFOR Σάββατο, 22 Δεκεμβρίου 2012 18:37 δημοσιεύθηκε από Fotis_KFOR

    Πολύ ευχαρίστως, αν έχεις πληροφορίες στείλε μου να τα γράψω και εδώ.

  • Σύνδεσμος σχολίου John Tsiombikas Πέμπτη, 13 Μαρτίου 2014 09:33 δημοσιεύθηκε από John Tsiombikas

    Hello! Eimai melos tis ellinikis demoscene apo to 2000. An xreiazese otidipote pliroforia gia tin Elliniki i kseni demoscene (toulaxiston mexri prin liga xronia giati pleon den prolavano na asxolitho idietera), let me know.

    -- Nuclear / The Lab & Mindlapse

  • Σύνδεσμος σχολίου Fotis_KFOR Παρασκευή, 14 Μαρτίου 2014 09:29 δημοσιεύθηκε από Fotis_KFOR

    Άψογα! Σου στέλνω ΡΜ στο φόρουμ :)

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια

great retro computers and retro consoles companies logos